onsdag 20 september 2017

HOMESTAGING


Så kan man undra vad det innebär?
Att homestaga sin bostad inför försäljning,
kan innebära mer klirr för bostaden, samt
en snabbare affär/avslut.
Det finns inga garantier, men vågar du chansa
att eventuellt få ut det bästa?

Jag utgår alltid, och då menar jag, alltid
från hemmets egna möbler och förutsättningar.
Det ska fortfarande kännas som ett hem!
Bilden ovan är taget i köket hos ett av mina projekt.
Vi valde (jag & målaren) att fräscha upp väggarna,
som innan var blommiga från 80 talet.
Huset är byggt på 50 talet, och jag ville få fram de 
gråa toner som var stora då.
Gissa om det blev skillnad!


Bänken i köket stod tidigare i vardagsrummet, 
likaså ett vitrinskåp i samma stil. Nu fick de nytt liv
genom att byta rum. Jag gillar att vända målardukar med baksidan
ut och jobba med alternativa posters till.
Här ville jag lyfta fram trädetaljerna tillsammans.
Ett bord som stod i den tidigare matsalen fick agera köksbord,
men i en mindre variant, då ilägg skivan togs bort.
Varför? 
Jo, det är otroligt viktigt att få rätt balans mellan möblers
storlekar och själva rummet. Är köksbordet till stor del 
det enda som ryms i den delen, ja, då blir köket mindre.
Och upplevs mycket mindre. Balans. Det viktigaste!


 Sovrummet som var i en ganska häftig kornblå färg,
lugnades ner med en mild blågrå ton.
Sängen bestod av en gulnad furu gavel, så den åkte ut.
Här är vilorummet, här skall man återhämta sig,
så tänk på färgval i detta rum.
Milda naturfärger är att rekommendera. Och sov inte i skrikigt 
rött/orange/gult...


Jag bäddade med härliga linne sängkläder från Hemma hos Molly.
Sängborden stod på över våningen och lyftes ner till master
bedroom. Dekorera alltid för två, behöver inte vara lika,
men två. Enkel konst på väggen i form av foto prints,
från Tove Frank. De behöver inte alls hänga i mitten.
Jag gillar att göra andra lösningar, som inte känns stelt
och självklart...


Det andra sovrummet var från början en matsal. Med lila
tapet och bård. Här målades det upp Kalklitir i färg
Concrete secco. Så fantiskt härligt rum det blev!
Jag visste det innan, men blev ändå...W O W!
Den underbara bilden ovanför sängen, av Patricija Dacic,
fick styra färgval av accenter. Ljuv ljung och blekrosa.
Jag målade upp en linnedukram i samma färg som väggarna.
Enkelt och effektfullt!


Badrummet var nyligen renoverad,
så här lyftes jord, trä och eld elementet in.
Titta vilken effekt träfärgen ger åt rummet.
Utan den, kallt och kalt.
Syns inte på bild, men en grön blomkvist står på kommoden.
Lika viktigt den med.

Så varför anlita en inredare?
Du är säkert duktig på detta lika bra själv.
Att ta hjälp, innebär att någon kommer in med nya ögon,
ser på ett annat sätt och har lösningar du kanske aldrig 
kommit på själv.
Och det blir bra. Väldigt bra.

Är så tacksam för att mina uppdragsgivare
gett mig förtroendet för deras hem,
och oerhört glad att de litat på mig, så jag kan göra
mitt bästa av hemmet.

Vad tycker du?

Lev och må!
Kram
C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar