onsdag 7 december 2016

INRED SOVRUM MED FENG SHUI

Var skall man börja?
Jag vill gärna påpeka att Feng shui är inte en inrednings stil,
utan ett komplement till ditt hem eller din arbetsplats, för dig.
Ett verktyg för att stärka dig själv, i dagens stressiga miljöer.
Förenkla och göra det lättare i vardagen, men också ta in och förstå alla energier som vi påverkas av.
Jag ser Feng shui som ett "add on".
Det blir fel, eller kan bli lätt fel, om man inte först rensar bort och gör sig av med negativa ting...

Jag har valt min utbildning till certifierad inredare med just Feng shui i grunden, för att jag anser att det är början på allt.

Energi tjuvarna är många och vi måste börja där!

Runt dig finns det säkert en hel saker som du inte tycker om.
Som du fått i presenter, köpt fel, har dåliga assocciationer till.
Ta bort dem. Ge dem till någon annan eller någon hjälporganisation.

Mer om det senare, för nu skall vi kolla in sovrummet!
Åter igen, det viktigaste rummet i ditt hem, förutom hallen/entrén.




Här är platsen du skall ladda om på, vila och samla energi, därför är det viktigt att färgskalan är så lugn som möjligt.
Du vet väl att färger påverkar oss så mycket?
Välj lugna, sobra och ljusa toner som cremé, beige, puder rosa,
ljusgrått, duvblått eller bruna, hudtoner.
Ljus källan till sängen skall helst komma från sidorna och inte ovanför. Placera helst inte en stor tung taklampa precis ovanför sängen, du får en omedveten känsla att den skall ramla ner, när du sover.
Försök att få till flera små ljuskällor i rummet, gärna med dimmers, för lugnare ljus.
Färg förslaget ovan kommer från Pure & Original.

Plocka undan "skräp", med det menar jag, 
smutstvätt, gamla böcker du läst ut, rensa bort kläder du inte använt på evigheter...


Har du bra möbler/garderober, så stuva in allt där.

Visst kan man ha en ställning med sina favorit kläder, bara det är ordning och reda på den. Blir som ett stilleben.
Omge dig med härliga textilier, filtar, gossiga kuddar och mattor.
( om du planerar att investera i nya sängkläder = köp kvalité i någon sober färg som passar in hos dig )

Dekorera för två!
Även om du är singel. Det enda rum i hemmet där det skall vara "partänk", alla andra rum ojämnt = 1,3,5...
Två sängbord, behöver inte vara likadana, två sänglampor, två krukor, två mattor osv.

Källa: Pinterest


Placera säng i så kallad kraftpostion. 
Du skall ha uppsikt över rummet och dörren, när du ligger i sängen.
Ha gärna stöd i ryggen, antingen med sänggavel, kuddar eller en fondvägg. Sängen får gärna stå mot väggen.
Idag inreder vi många av våra hem med mycket vitt, även jag,
och då är det viktigt att få balansen ( Ying & Yang ) i rummen,
och även de fem elementen. ( går igenom dem senare )
Försök att inte placera sängen direkt under ett fönster eller med fotändan direkt mot dörren. 
I sovrummet skall du även ha ditt kärleksliv, så inga fotografier på familjen skall vara här. Ej heller en spegel placerad så att du ser sängen där. Vi vill ju inte ha en tredje person här...

Göm inget under sängen. Vi har köpt för många år sedan en låg japansk säng, med förvaring under, mycket smart tyckte vi då,
men jag har inte sovit bra. Nu förstår jag varför!
Övermöblera inte!
Se ifall de möblerna kan vara någon annanstans.
Undvik stora skåp/hyllor ovanför sängen. Samma känsla som den stora tunga lampan.( ramla ner under natten...)


Källa: Pinterest

Här är inte heller TV, dator, mobil eller andra energi tjuvar välkomna! Måste du, försök att gömma dem i ett skåp eller bakom ett skynke. Du skall vila här!
Hemma kontor är inte heller så lämpligt, vilket vi har idag, och kanske ytterligare en orsak till min dåliga sömn.
Man lever ju inte alltid som man lär...

Men man måste ju börja någonstans och nu skall jag ändra på det!

Foto: C.Stålnacke

Så här ser det ut just nu här hemma!
Jag fullkomligt älskar den grå kalkfärgen på väggen, som kommer från Kalklitir. Har även målat stolarna med den, som jag använder som nattduksbord. Ett lager lack för att skydda.
Ramen kommer från Love Warriors och ger ett varmt intryck till väggen. Jag bäddar alltid i ton i ton!
Även fast jag valt ganska kalla gråa nyanser,
känns det bra i rummet. Undvik svart i sovrummet!

Vädra ofta, tänd lite doftljus och mys i ditt "nya"
öppen för alla energier sovrum!

Våga fråga ifall du funderar över något!
Jag finns här.

Lev och må!
Kram C.
     

Bilder hittas på mitt Pinterest konto:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar